Objednávanie umelcov na udalosti ešte nikdy nebolo jednoduchšie. Nový startup Umevia prináša inovatívny spôsob, ako si vyberať, plánovať a platiť umelcom online. Systém Umevia zabezpečuje bezstarostný proces od objednávky až po vyúčtovanie, čím uľahčuje organizáciu akcií a umožňuje tak vytvárať bezstarostné umelecké vystúpenia.
Predstavte si AirBnb, kde namiesto nehnuteľností sú umelci. Viete si tak daného umelca objednať na konkrétny dátum a čas, filtrovať, pozrieť jeho portfólio, kalendár dostupnosti, objednať si služby podľa ceny, napísať mu podrobnosti o akcii a mať istotu prostredníctvom overených recenzií. Pomocou online platieb sa automaticky generujú faktúry v mene umelca alebo zmluvy podľa toho, či ide o fyzickú alebo právnickú osobu. Po skončení udalosti smeruje umelcovi odmena priamo na jeho účet a tak žiadna zainteresovaná strana nemusí mať starosti s priebehom alebo zostavovaním programu udalosti. Za všetky administratívne veci sa postará systém. Jednoduché, nie?
A presne o takom startupovom nápade sme sa rozprávali so zakladateľom Benjamínom Bekešom z Popradu, ktorý nám podrobne predstaví funkčné riešenie v podobe platformy Umevia.
Čo ťa motivovalo rozbehnúť tvoj startup a o čom presne je tvoj nápad?
Motiváciou je hlavne osobná skúsenosť nás zakladateľov v umeleckom svete a skúsenosti druhých umelcov, podľa ktorých sme začali tvoriť platformu Umevia. Dodnes sa množstvo veci vykonáva stále zdĺhavo cez telefonáty, dlhé emaily a chýba tu jednotný systém, ktorý by obsahoval všetky nástroje pre rýchle objednanie umelca, dohodnutie podrobností o udalosti a správu objednávok pre umelcov. Vždy sa snažíme hľadať, ako sa dajú činnosti prenechať na systém. Aj keď sme už prežili dosť náročných chvíľ počas brainstormingu automatizácie jednotlivých procesov, zatiaľ vždy sa nám podarilo niečo inovatívne vymyslieť. To, či to je správne, nechávame na spätnú väzbu od používateľov, podľa ktorej celú platformu formujeme.
Aké problémy sa snažíš riešiť a prečo sú pre teba dôležité?
- Prečo stále v dnešnej dobe treba zháňať kontakty na umelcov cez množstvo web stránok vrátane sociálnych sietí, referencií a súkromných kontaktov, keď to môže byť všetko v jednom priestore s nástrojmi na to určenými?
- Prečo získavanie relevantných informácií o umelcovi a jeho dostupnosti je tak zdĺhavé?
- Prečo v dnešnej dobe nie je online kalendár, kde vidím ako zákazník, či daný umelec môže prísť?
- Viem ako zákazník ihneď vidieť orientačnú cenu za vystúpenie umelca?
- Vystaví mi faktúru dotyčná osoba do môjho účtovníctva?
- Môžem tomuto umelcovi dôverovať?
Podobne je to z pohľadu umelcov:
- Prečo nemôžem dostávať objednávky v jednom online priestore, kde sa mi automaticky rieši vystavovanie faktúr / zmlúv?
- Prečo nemôžem vidieť ihneď prehľad, kde mám prísť, alebo či je to pre mňa zaujímavé?
- Som ochotný prísť za určitých podmienok špecifikovaných zákazníkom?
- Musím vždy telefonovať a čítať emaily, aby som sa dozvedel tieto informácie?
- Môžem tomuto zákazníkovi dôverovať?
- Nebolo by jednoduchšie, keby mám všetky informácie dostupné v jednom systéme, ktorý viem spravovať kdekoľvek a pritom je úplne zadarmo?
Všetko sa dá zautomatizovať! Čas je to najcennejšie, čo každý z nás máme. Prečo ho nezačať premieňať na aktivity, ktoré nás bavia a administratívne veci prenechať na novodobý systém?
Čo robí tvoj nápad jedinečným voči konkurencii?
Sme jediná platforma na Slovensku, ktorá poskytuje moderný rezervačný systém umelcov s automatizáciou tvorby a manažovania objednávok. Systém poskytuje služby od procesu nájdenia toho pravého umelca, cez filtrovanie a prezeranie portfólia umelcov a zručnosti umenia. Pokračuje sa cez objednávku jeho služieb na konkrétny dátum a čas na základe online kalendára, až po samotnú udalosť, ktorá je podložená systémovým overením odohrania akcie a garanciou pre obe strany. Všetky peniaze sú automaticky vyplatené načas a v správnej výške – bez strhávania poplatkov, na rozdiel od eventových agentúr.
Ide o komplexný systém, ktorý je zameraný na automatizáciu „otravných“ postupov v procese objednania umelcov.
Ako si začal svoj startup a aké prekážky si doteraz prekonal?
Startup Umevia vznikol hlavne na základe osobných skúseností nás zakladateľov – umelcov – keď sme pôsobili ako lokálni umelci. Neskôr sme sa spojili s ďalšími umelcami, od ktorých sme čerpali podnety z ich problémov a hľadali na ne inovatívne riešenia. Komunikácia bola nastavená vždy jasne: Čo nenájdete u nás, dajte nám vedieť, a máte to tam, ak to bude dávať zmysel 🙂
Musíme povedať, že ak sme nezmenili smerovanie startupu Umevia snáď 50-krát, tak ani raz. Veľmi dôležité bolo pre nás nájsť ten správny spôsob, ako pomôcť umelcom tou správnou cestou, ktorá by bola naozaj nápomocná a vedela by vyriešiť hlavné problémy v umeleckej sfére. Keďže ide o inovatívny prístup k procesu objednávania umelcov a platieb za umelecké služby, veľmi nás potrápila právna a účtovná stránka platformy Umevia. Aby sme dokázali zahrnúť unikátne benefity pre obidve strany z používania nášho riešenia (ako napríklad garancia zálohy umelcom z každej objednávky alebo vrátenie peňazí zákazníkom), museli sme vymyslieť biznis model, ktorý nezradí žiadnu zainteresovanú stranu. Vymyslieť to bolo pekné, ale vyhotoviť to z právnej a účtovnej stránky bolo naozaj namáhavé. Nakoniec sa nám to ale podarilo, no vyžadovalo si to mnohé dni študovania zákonov, účtovných náležitostí a množstvo konzultácií s expertmi. Na základe týchto krokov sa nám ale podarilo výrazne odľahčiť účtovné a právne záležitosti aj pre umelcov.
Prekážky prichádzajú vždy, každým dňom a rozličného rozsahu. Veľakrát sa nám stalo, že sme niektoré veci nedomysleli od začiatku a museli sme zahodiť týždne vývoja platformy a vytvoriť to inak. Dôležité ale je, že sa nám zatiaľ podarilo vždy postaviť na nohy a nevzdať sa s víziou priniesť pridanú hodnotu používateľom platformy Umevia.
Ako plánuješ získať alebo ako si získal prvých zákazníkov?
Prvotní umelci boli samozrejme osoby, s ktorými sme viedli dialógy a získavali ich názory na problémy spojené s umeleckým povolaním. Na základe údajov sme vyformovali túto platformu. Aktuálne tvoríme marketing pre rýchlejšie získavanie ďalších umelcov, aby začali premieňať svoj drahocenný čas na tržby a využívali tak moderný prístup k poskytovaniu umenia cez objednávky. Paralelne získavame aj objednávateľov umenia, ktorým ale najprv potrebujeme ponúknuť pestrú databázu umelcov. Takto sa vie zvýšiť počet nezabudnuteľných zážitkov spojených s komfortným procesom získavania umelcov pre ich udalosti, až po celkovú spokojnosť so systémom.
Kto tvorí tvoj tím a ako si ho zostavil?
Náš interný tím tvorí skupina ľudí, ktorá sa spoznala prevažne na vysokej škole v Žiline. Každý z nás má rozdelené role podľa jeho zručnosti. Dovolím si povedať, že aktuálne zostavenie tímu exceluje v kľúčových oblastiach vývoja a správy systému. Dôležité ale je, že každý z nás má chuť učiť sa nové veci, na základe ktorých si uvedomujeme nezastaviteľnosť. Aj keď určité oblasti stále nevieme správne ovládať, vždy sa vzdelávame a brainstormujeme nad spôsobmi, ako tieto oblasti pokryť. Ak tak nedokážeme my sami, tak prichádzajú na rad externisti, ktorí navrhujú ďalšie možnosti.
Ako tvoj startup financuješ a ako plánuješ získať ďalšie peniaze?
Doterajšie financovanie sme hradili z výhry v startupovej súťaži Social Impact Award a z osobných úspor nás zakladateľov. V budúcnosti chceme prijať medzi nás investora, ktorý by mal okrem peňažnej podpory aj potrebnú expertízu v oblastiach, v ktorých sa nevyznáme a vedel by tento proces rastu značne urýchliť a posunúť startup aj na medzinárodnú úroveň.
Ako buduješ značku tvojho startupu?
Momentálne povedomie o značke primárne budujeme prostredníctvom osobného kontaktu, kde diskutujeme s umelcami o ich problémoch a ponúkame im našu platformu ako riešenie. Ak odpovede na ich problémy nenájdu v našej platforme, tak tvoríme brainstorming za účelom zlepšenia našich služieb. Aktívne sme začali riešiť aj sociálne siete ako Instagram, Facebook, YouTube a tvoríme obsah, ktorý je nápomocný pre používanie našich služieb. Zúčastňujeme sa aj rôznych konferencií, kde hľadáme inšpiráciu od skúsenejších ľudí ako sme my a za účelom budovania (strategických) partnerstiev. K budovaniu značky prispievame aj občasným prednášaním či už na rôznych konferenciách alebo biznis networking stretnutiach a podobne.
Aké sú ďalšie kroky pre rozvoj tvojho startupu?
Nachádzame sa vo fáze, kde sa zameriavame hlavne na formovanie našich cieľových skupín a komunikáciu s nimi. Uvedomujeme si, že pojem umelec zastrešuje rôzne druhy umenia, ktoré majú svoje špecifické požiadavky. Pre každý druh umenia sa vyžadujú určité podobné vlastnosti a postupy. Je rozdiel, keď je umelec fotograf a iné je, keď je hudobník. Automatizácia procesu objednania a poskytovania služieb vie byť odlišná, a preto treba správne nastaviť komunikačné kanály, platformu a marketing pre získavanie týchto umelcov.
Popritom aktívne pracujeme na zlepšovaní našej platformy lean spôsobom, kde inovujeme naše riešenia na základe spätnej väzby od umelcov.
Ako sa učíš z vlastných chýb a aké sú tvoje dlhodobé ciele?
Jednoducho. Ak niečo nefunguje, treba to zmeniť, aby to fungovalo. Naše dlhodobé ciele neostávajú len pri rezervačnom systéme, ale pôjdeme ďalej zlepšovať umeleckú sféru. Detaily ale siahajú za hranice tohto rozhovoru. Dôležité je poskytnúť ľuďom to, čo im chýba a potrebujú to.
Čo by si poradil iným, ktorí uvažujú o vytvorení vlastného startupu?
Vnímame, že v dnešnej dobe treba byť veľmi inovatívny, aby sa podarilo so startupom uspieť. Všetko jednoduché už bolo vymyslené, alebo s vysokou pravdepodobnosťou na tom práve niekto v tejto chvíli pracuje. Je to ale veľmi náročný proces. Dovolím si povedať, že myšlienka tvorí len 10 % podnikania. Veľakrát sa nám stalo, že nápad, o ktorom sme si mysleli, že je fajn, nakoniec nebol vôbec realizovateľný. Treba mať silnú víziu, poslanie a chuť zmeniť svet inovatívnym spôsobom. Dôležité je mať odhodlanie a slúžiť ľuďom. Ak idete do startupu, len preto, že chcete zbohatnúť, ďaleko nedôjdete. Zbohatnúť sa dá aj ľahšími cestami.
A na záver?
Ďakujeme Benjamínovi za to, že si našiel čas na tento rozhovor. Veríme, že jeho myšlienky a skúsenosti budú hodnotné a prínosné aj pre iných startupistov či ľudí, ktorí snívajú o vlastnom biznise. Tešíme sa z potenciálu startupu Umevia, ktorému prajeme veľa úspechov v budúcnosti.
Ak by ste mali nejaké ďalšie otázky alebo hľadáte ďalšie informácie, neváhajte Umevia kontaktovať.